Primeur in televisieland: het allereerste levensreddend reclameblok

14/01/19

Op maandag 28 start het zesde seizoen van Topdokters. Wanneer het leven aan een zijden draadje hangt, maken topdokters het verschil tussen leven en dood. Negen nieuwe dokters, elk met hun eigen medische specialiteit, nemen de kijker mee achter de schermen van hun fascinerende beroep en hun drukke privéleven. Topdokters redden elke dag levens, vaak op de meest spectaculaire manieren. Maar ook ‘de Vlaming’ komt al eens in een benarde, soms zelfs levensgevaarlijke situatie terecht en moet dan in staat zijn om levens te redden.

Reclameblok redt levens

En dat is precies waar wij voor zorgen tijdens het reclameblok van Topdokters. Aan de hand van hilarische, ludieke filmpjes worden verschillende hachelijke situaties (hevige bloeding, verslikking, zware brandwonde, …) getoond. De kijkers leren welke eerstehulptechnieken ze moeten toepassen om op zo’n moment te helpen, misschien zelfs een leven te redden. Nooit eerder was een reclameblok zo zinvol!

MAT x Woestijnvis

De filmpjes zijn gemaakt door tekenaar MAT en geproduceerd door productiehuis Woestijnvis. Geen toevallige keuze.

Door samen te werken met televisiezender VIER – die zich voornamelijk tot jonge kijkers richt – en absurde filmpjes te brengen, willen we een jonger publiek bereiken. De filmpjes moeten in de eerste plaats levens redden en de kijkers eerstehulptechnieken bijbrengen. Daarnaast hopen we ook jongeren warm te maken om zich in te zetten voor Rode Kruis-Vlaanderen. En dat kan op veel manieren: als vrijwilliger, als donor, als cursist,…”. (Ine Tassignon - woordvoerder Rode Kruis-Vlaanderen) 

De kijker krijgt tijdens elke aflevering concrete tips over het toepassen van eerstehulptechnieken (het verzorgen van een hoofdwonde, het stelpen van een hevige bloeding, het verzorgen van een brandwonde,…). Aan het einde van elk filmpje wordt doorverwezen naar www.rodekruis.be/hulptips waar de tips nog eens op de klassieke manier uitgelegd worden. 


Verwante items

Deel dit nieuws:

Op de hoogte blijven? Schrijf je in op onze nieuwsbrief: